Maak een afspraak App ons gerust uw vragen

Achillespees blessure

De achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. Deze pees verbindt de spieren in de kuit met het hielbeen, en is verantwoordelijk voor de bewegingen van de voet en de enkel. Een achillespees blessure is een aandoening waarbij de achillespees beschadigd raakt, wat pijn, zwelling, en bewegingsbeperking kan veroorzaken.

Er zijn verschillende achillespeesblessures. Deze worden op basis van de ernst van de beschadiging meestal in de drie volgende categorieën ingedeeld:

Verrekking

Een verrekking kan behandeld worden door de pees te laten rusten, te koelen, en te ondersteunen met bijvoorbeeld een elastische bandage of enkelbrace. Oefentherapie kan helpen om de spieren en pezen te versterken en te herstellen.

Partiële ruptuur

Een partiële ruptuur kan behandeld worden door de pees te laten rusten, te koelen, en te ondersteunen met bijvoorbeeld een elastische bandage of enkelbrace. Oefentherapie en fysiotherapeutische technieken kunnen helpen om de spieren en pezen te versterken en te herstellen. In sommige gevallen kan chirurgische ingreep nodig zijn om de pees te herstellen.

Complete ruptuur

Een complete ruptuur wordt conservatief (middels gips) of operatief (hechten van de achillespees gevolgd door gips) behandeld. De fysiotherapeut kan u helpen om veilig weer de belastbaarheid van uw achillespees op te bouwen middels oefentherapie om uw spieren en pezen te versterken.

In het algemeen is het belangrijk om een achillespees blessure zo snel mogelijk te laten behandelen door een arts of fysiotherapeut. Dit kan helpen om de pees te herstellen en om complicaties te voorkomen.